The RPG Classroom: How Role-Playing Games Have Influenced the Gamification of Education, Francesco Crocco


Francesco Crocco w swoim artykule omawia grywalizację oraz wpływ gier RPG (zarówno komputerowych, jak i papierowych) na nią. Odnosi się, między innymi, do kontrowersji z nią związanych. W następnych akapitach opisuje poszczególne elementy gier PRG i grywalizacji, takie jak odgrywanie ról, zasady, osiągnięcia. Opisuje próby grywalizowania edukacji na wzór gier MMO. 

Crocco przytacza przykład wykładowcy akademickiego Lee Sheldona, który zaprojektował kurs projektowania gier, bazujący na Ultima Online i World of Warcraft. Sheldon nazwał go "multiplayer classroom". O jego doświadczeniach można przeczytać w publikacji "The Multiplayer Classroom: Designing Coursework as a Game". W jego gamifikacji pojawiały się elementy typowe dla gier RPG, jak odgrywane postacie (w tym przypadku avatary graczy), questy, walki z bossami czy tworzenie przedmiotów. Wszyscy uczestnicy jego kursu zaczynali na poziomie 0, zdobywając kolejne poziomy-oceny. Byli połączeni w  "gildie", w których każdy przyjmował odmienną rolę, np. projektanta, pisarza, marketingowca itp. Podsumowując swoją pracę, Sheldon zwrócił uwagę zarówno na zwiększone zaangażowanie studentów, jak i na fakt, że on sam bawił się przy tym o wiele lepiej, niż prowadząc zwykły kurs. "As the semester progressed, I began to see the fun of learning the students were experiencing and how much more fun teaching felt to me." To jest dokładnie to wrażenie, które obmywa mnie na myśl o erpegowaniu z klasą.

Dalej Crocco omawia Quest to Learn i ChicagoQuest, dwie grywalizacje wykorzystywane w liceach w Nowym Jorku i Chicago. Odnosi się też do kilku platform edukacyjnych wykorzystujących elementy grywalizacji, takich jak Blackboard, Moodle, 3D Game Lab, Classcraft, Levelfly. Na Levelfly poświęca kilkanaście akapitów, ale tego nie będę szerzej przytaczać, ponieważ nie dotyczy tematu moich poszukiwań.

I tak dochodzimy do podsumowania, w którym Crocco stwierdza, że gry RPG odegrały kluczową rolę w sukcesie, jaki odnoszą techniki grywalizacji.


experiencing and how much more fun teaching felt to me."

Komentarze