Gry paragrafowe, gry książkowe

Gry paragrafowe to forma interaktywnej rozrywki, która łączy elementy gry i literatury. Są to książki, w których fabuła rozwija się na podstawie wyborów dokonywanych przez czytelnika. Każdy rozdział lub fragment (tzw. paragraf) kończy się zwykle pytaniem lub decyzją, która prowadzi do innego paragrafu. Przykładowo, po przeczytaniu go może pojawić się wybór: "Jeśli chcesz wejść do jaskini, idź do paragrafu 42. Jeśli wolisz wrócić do wioski, przejdź do paragrafu 18."

Gry paragrafowe polegają na czytaniu i podejmowaniu decyzji, które wpływają na to, jak potoczy się historia. W zależności od dokonywanych wyborów można osiągnąć różne zakończenia, w tym te pozytywne lub negatywne. W ten sposób gracz-czytelnik ma wpływ na przebieg historii i jej zakończenie.

Taka forma rozrywki była szczególnie popularna w latach 80. i 90., ale nadal mają swoich fanów. Gry paragrafowe są uważane za prekursorów współczesnych gier fabularnych (RPG) i gier komputerowych typu „visual novel”. Mogą mieć bardzo różną tematykę – od fantastyki, przez horror, po science fiction. Często mają formę przygodową, gdzie gracz-czytelnik wciela się w bohatera podróżującego po fikcyjnym świecie.

Na rynku dostępnych jest kilka wartych uwagi pozycji. Ja skupię się na tych, które będą odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ale jeśli macie propozycje tytułów, które byłyby odpowiednie dla starszych dzieci, chętnie przyjmę i dopiszę do listy.

Lista gier paragrafowych

1. Na samym początku listy są przepiękne Baśniogry Marcina Kubiesy z ilustracjami Janki Soboty. Ich historia dzieje się w znanej z Mistrza Baśni Krainie Bohaterów. Ze strony https://basniogra.pl/ możecie pobrać jedną na przetestowanie.


 2. Na stronie wydawnictwa Muduko: https://sklep.muduko.com/pl/c/Gry-ksiazkowe/99 znajdziecie Zielobór. Jest to gra, w którą grałam z moją poprzednią klasą. Dla pierwszaków była odrobinę za długa. Jednocześnie bardzo kusi mnie Dunder, opowieść o kocie z zaświatów.



3. Kotki i Smoki to seria trzech komiksów, stworzona specjalnie dla dzieci już od 3 roku życia. Ich tytuł mówi sam za siebie.


4. Jeden dzień z życia psa to historia Lusi, bardzo ciekawskiego psiaka.



5. Moi uczniowie polecają też Cztery śledztwa Sherlocka Holmes'a od wydawnictwa Fox Games. Jest to komiks, w którym rozwiązujemy zagadki razem z tytułowym bohaterem.



6. Ostatnia propozycja jest już dla nieco starszych odbiorców, ale nie mogłabym jej nie wspomnieć.  Opowieści Baśniomistrza to seria trzech (na razie) przygód w klimatach europejskich baśni. Są nieco bliżej gier fabularnych, ale nadal w formie książkowej. Na stronie wydawcy można znaleźć też audiobook z poszczególnymi paragrafami. 

Link: https://soundcloud.com/black-monk-games/tajemnice-dziwnolasu





Komentarze